Paris på to hjul

Siden 2001 er antallet af cykler i den franske hovedstad, Paris, tredoblet. Det skyldes ikke mindst bycykelsystemet Vélib’, der er en af hovedårsagerne til, at pariserne er blevet cykelglade. Her følger insidertips til at opleve Paris på to hjul.
AF MARIE LOUISE ALBERS, UDKLIP FRA GUIDEBOGEN ”GRØN GUIDE PARIS”

Selvom Frankrig er hjemsted for verdens mest prestigefulde cykelløb, Tour de France, er den almindelige franskmand ikke kendt for at være en ivrig cykelentusiast. For bare 15 år siden fandtes der knap nok cykler i det parisiske bybillede. Og den dag i dag er metro, bil eller gåben stadig parisernes mest foretrukne måde at transportere sig på. Når det er sagt, så er den franske cykelstatistik dog langt om længe på vej til at ændre sig. Anlæggelsen af nye cykelstier og cykelvenlige promenader er nærmest eksploderet, og fra bystyrets side lægges der disse år mange kræfter i at gøre Paris til en af Europas nye cykelmetropoler.

Paris’ bycykel-succes: Vélib’

Vélib’ er en sammentrækning af de to franske ord, vélo (cykel) og liberté (frihed) og gjorde sin entré i 2007. Med over 23.000 cykler og 1.800 stationer rundt i hele Paris og 30 nabobyer er dette grønne transportsystem i dag det største af sin slags i hele verden. Det er samtidig blevet et forbillede for andre storbyer som London og Rio de Janeiro, når det kommer til velfungerende bycykelsystemer.

Det tager ikke lang tid at spotte de grå, meget karakteristiske Vélib’-cykler, når man færdes på de parisiske boulevarder, gader og stræder. Vélib’-cyklerne findes overalt, og de er blevet en lige så integreret del af bybilledet som fortovscaféerne og de franske altaner. Alt fra studerende til forretningsfolk har fået øjnene op for glæden ved at cykle og sætter samtidig pris på ikke at have deres egen cykel, der skal lappes og repareres, og som risikerer at blive stjålet. Vélib’ giver dem en helt anden frihed til at færdes rundt i den store franske hovedstad. Dertil kommer.

også, at skulle regnvejret komme snigende, er det let at sætte kursen hjemad med metro (når det dårlige vejr melder sig, er det tydeligt at se, at franskmændenes Vélib’-lyst daler – her er.

alligevel langt til den danske ‘vi cykler i alt slags vejr’-kultur). Det er muligt at købe både årsabonnement, ugekort og 24-timersbilletter til bycyklerne, og sidstnævnte gør det især nemt.

for turister at tage på improviseret cykelsightseeing i den store by. Billetten kan købes direkte ved en af de mange Vélib’-stationer. For 1,70 euro får du adgang til at bruge systemet i 24 timer, så meget du overhovedet lyster, men skal dog være opmærksom på, at du bliver trukket 0,50 euro for hver halve time, hvis cyklen ikke er tilbage i en holdeplads. Du kan dog slippe for ekstragebyrerne, hvis du– ligesom Paris’ garvede Vélib’-brugere – sørger for at registrere cyklen ved en af stationerne hver halve time. Cykelstationerne befinder sig ofte med blot få hundrede meters mellemrum. Det gør det ligeledes nemt at parkere cyklen tæt på ens destination og finde en ny igen til hjemturen. Er du indehaver af en smartphone, kan du desuden downloade en gratis Vélib-applikation(LINK) og hurtigt få overblik over den nærmeste station med ledige cykler. Et godt råd er altid at tjekke cyklens tilstand – dæk, gear, kæde, pedaler – før du tager den i brug. Nogle af cyklerne risikerer at være en anelse medtaget af det massive brug.

Tjek eventuelt hvilke Vélib-station der ligger tæt på dit hotel eller bopæl her.

Les Berges de la Seine

(den klassiske tur)

Seinefloden er et af Paris’ varemærker, og ved dens bredder ligger flere af byens mest kendte monumenter som Eiffeltårnet, Notre Dame, Louvre, Musée d’Orsay, Hôtel de Ville, Grand Palais og Frankrigs nationalbibliotek. En cykeltur på kanten af Seinen er derfor oplagt, fordi man kan opleve store dele af byens smukke arkitektur på én og samme cykeltur. Når det kommer til selve vejen, der er hævet et godt stykke over vandet, findes der cykelstier på begge sider af Seinen. Især på Rive Gauche – den venstre Seinekant, samme side som Eiffeltårnet – er cykelstierne velegnede til en god, lang cykeludflugt. På den over to kilometer lange strækning mellem broen Pont d’Alma og Musée d’Orsay kan man cykle helt nede ved vandkanten. I 2013 blev denne tidligere hovedfærdselsåre nemlig lukket for al bilkørsel og er i dag blevet børnefamilier og sportsudøveres yndlingssted at tage hen især i weekenderne.

Les Berges de la Seine

(den moderne tur)

Les Berges de la Seine byder også på en cykeltur med mere moderne arkitektur, hvis du følger Seinens bredder i sydøstlig retning (modsatte retning af Eiffeltårnet). Her kan du blandt andet lægge vejen forbi Jardin des Plantes og caféen i forlængelse af Paris’ store moské, hvor du kan nyde et glas sød myntete og nordafrikanske kagespecialiteter. Har du lyst til at opdage mere arabisk kultur i den franske hovestad, er det også turen værd at smutte forbi det arabiske kulturcenter l’Institut du Monde Arabe, der er tegnet af den franske arkitekt Jean Nouvel. Lidt længere væk finder du desuden Frankrigs nationalbibliotek – Bibliothèque François Mitterrand. Med sine fire høje vinkelbygninger, udformet som var det opslåede bøger, udgør biblioteket et af byens nyere, bemærkelsesværdige byggerier og har samtidig været med til at give nyt liv til denne sydøstlige del af Paris. Ikke langt herfra, på den anden side af Seinen, finder du en af Paris’ største parker, nemlig Parc de Bercy, som man kan komme til via en skulpturel gangbro i træ. Dette er en af Paris’ nyeste broer over Seinen. For de unge og designinteresserede kan det anbefales at lægge vejen forbi les Docks de Paris. Denne spektakulære, aflange grønne bygning, der mest af alt ligner et gigantisk neonfarvet rør, huser både Cité de la Mode et du Design, et kulturcenter for mode og design, samt den populære tagterrassebar Wanderlust.

Bois de Vincennes

(Vincennesskoven)

I udkanten af det østlige Paris ligger Bois de Vincennes, der er et af hovedstadens absolut grønneste områder. Her er der for alvor plads til at give pedalerne frit hjul og nyde roen. I skoven ligger flere små søer og smukke opholdssteder, og i sommerhalvåret er skovrydningerne fyldt med familier på picnic og stierne med kondiløbere. Hvert år i juni og juli måned afvikles Paris Jazz Festival, som finder sted i den blomsterfyldte og smukke Parc Floral. Du kan også sætte cyklen fra dig ved Château de Vincennes og gå på opdagelse på slottet, der blev bygget tilbage i det 14. århundrede. Sammen med Louvre – der var et kongeslot, før det blev kunstmuseum – er Château de Vincennes et af de mest betydningsfulde slotte i den franske historie.

Tips til cykelentusiasten

Det engelske forlag Thames & Hudson har udgivet en række cykelguider til verdens storbyer. Her findes også en guide til Paris – City Cycling Paris – som giver dig mange flere, detaljerede cykelruter, tips til Paris for cykelelskere, info og fakta om at være cyklist i Paris og meget mere. Guiden er et must for cykelentusiaster og kan købes i de fleste FNAC-butikker i Paris eller via internettet for cirka 40 kroner. Det parisiske bystyre og folkene bag Vélib’-cyklerne har ligeledes udgivet den engelsksprogede guidebog Paris by Bike with Vélib. Køb den via internettet inden din ankomst til Paris – eller benyt dig af den gratis Vélib-guide Paris à Vélib, som kan downloades til din smartphone eller tablet.

DU KAN:

DU KAN:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *