DU KAN:
- Blive frivillig på NorthSide her her
- Blive frivillig i UngEnergi, som forsøger at motivere og informere de øvrige frivillige i arbejdet med bæredygtighed på NorthSide her
- Downloade Aarhus Sustainability Model gratis, hvis du søger inspiration til, hvordan man laver bæredygtige events her
- Downloade NorthSides bæredygtighedsrapport her
NorthSide Festival går hvert år mod nye højder inden for bæredygtighed. Men gør publikum også? Vi besøgte festivalen den 17.-19. juni i år og satte os for at undersøge sagen. Se hvad vi fandt ud af i filmen herunder.
[av_textblock size=’10’ font_color=” color=”]
AF FILIP CLEMENT SANGILD
[/av_textblock]
[av_image src=’http://wp.pioner.dk/wp-content/uploads/2016/10/miljø-ikon_ny_lille_NY.png’ attachment=’628′ attachment_size=’full’ align=’left’ styling=” hover=” link=’page,59′ target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]
[av_image src=’http://pioner.dk/wp-content/uploads/2016/10/social-ikon_NY_4353_NY.png’ attachment=’627′ attachment_size=’full’ align=’left’ styling=” hover=” link=’page,59′ target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]
[av_image src=’http://pioner.dk/wp-content/uploads/2016/10/økonomi-ikon_ny_nyy_lille.png’ attachment=’625′ attachment_size=’full’ align=’left’ styling=” hover=” link=’page,59′ target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]
Over 30.000 mennesker er mødt op til tre dages festival i Ådalen i Aarhus d. 17.-19. juni 2016. Iggy Pops nøgne, appelsinhudsbeklædte overkrop omfavner taknemlige festivalgæster på forreste række, Sigur Rós kyler trommesættet ud over scenekanten og Puscifer har hyret professionelle kvindelige brydere til at kæmpe i en stor ring på scenen. Alt er tilsyneladende i den skønneste orden på NorthSide.
Men da røgkanonerne bliver slukket for et øjeblik, tegner der sig et mystisk billede. Der er næsten ikke et tomt plastikkrus eller et cigaretskod i sigte på jorden. I madboderne er der økologimærker over det hele, og rundt omkring på festivalpladsen står der special-designede skraldespande til forskellige typer affald. Der er noget på færde.
NorthSide satte sig i 2011 for at blive Danmarks mest bæredygtige festival – og de har ikke ligget på den lade side siden da.
NorthSide er et laboratorie
Det er ejerne af festivalen, der har ønsket, at der skulle være et stort fokus på bæredygtighed, og derfor har NorthSide taget kampen op for at blive så bæredygtigt et event som muligt, et skridt ad gangen.
”Det var rigtig flotte ambitioner for nogle, der ikke vidste særligt meget om bæredygtighed”, fortæller Anne Jensen, som er kommunikationschef og ansvarlig for bæredygtighed på NorthSide, ”og der har været rigtig meget trial and error”, siger hun.
”Men vi er gået rigtig meget i dybden med nogle ting”, fortæller hun. ”Hvis vi siger, vi vil det her, så gør vi det også”.
NorthSide hyrede i 2011 bæredygtighedsbureauet WorldPerfect til at hjælpe festivalen med at løfte opgaven. I det hele taget er mange af de bæredygtige initiativer på NorthSide baseret på et tæt samarbejde med forskellige partnere. Og så har man i øvrigt prøvet at lære en hel masse fra andre festivaler og events fra hele verden, og ikke mindst af egne erfaringer år for år.
Foto: northside.dk
Men som man står der på græsset og ser hele showet gå op i lys og røg hen over en lang weekend, kan man godt undre sig: Er det virkelig besværet værd at bruge så meget energi på at gøre noget bæredygtigt, der næsten er ovre, før det er begyndt? Og som Anne Jensen selv siger: ”Vores lille festival er jo ikke det, der vælter verdens ressourceforbrug”.
Når NorthSide vil være bæredygtig, handler det ikke kun om, at festivalen i sig selv skal være god ved miljøet.
”Det er faktisk en del af vores politik, at vi gerne vil være med til at arbejde for en mere bæredygtig dagsorden i Danmark, fordi vi har en platform”, forklarer Anne Jensen. ”I og med at vi er en festival, der løber af stablen på tre dage, hvor vi har 30.000 mennesker samlet, så har vi mulighed for at påvirke nogen på en positiv måde på et sted, hvor de jo er kommet frivilligt og er glade og for at søge oplevelser og inspiration. Så det hele er på den positive klinge. På den måde er settingen jo også oplagt til at prøve noget nyt og eksperimentere”, siger hun.
”Det vigtigste ved det her arbejde er, at NorthSide kan blive en inspiration”, bekræfter Martin Thim, som er partner i WorldPerfect, da han viser os rundt på pladsen. Men det er ikke kun publikum, der skal inspireres. Det skal NorthSide også selv. Festivalen er nemlig også en platform for NorthSides egen læringsproces, for bæredygtig innovation generelt og for udvikling af nye partnerskaber omkring bæredygtige løsninger for virksomheder og for kommunen.
Hvis man lige skal sluge den sidste sætning, kan man passende skylle den ned med noget af den søde, ufiltrerede drik, der løber fra ølhanerne på NorthSide. Det er nemlig den økologiske øl, Tuborg Rå, som blev lanceret på NorthSide i 2015. Og det er netop et eksempel på et af NorthSides mange partnerskaber omkring det store bæredygtighedsprojekt.
”Jeg synes, det er fedt det der med at være med til at udvikle nogle produkter, som faktisk i dag står på alle hylderne i alle butikkerne, og som er blevet taget så godt imod”, fortæller Martin Thim begejstret. ”Da den blev lanceret her i 2015, havde de 40.000 liter med, som røg på festivalens anden dag, og så måtte vi nøjedes med den normale øl bagefter. Men det har de så lært af, så nu er der nok til hele festivalen. Jeg synes, det er fedt med de der trial and error-ting, og det er også meget fedt at selv et stort selskab som Tuborg kan falde på røven over, hvor meget økologisk øl folk faktisk gerne vil drikke”, fortæller Martin Thim.
Men hvis NorthSide virkelig vil være så bæredygtig, hvorfor er der så ikke kun økologisk øl i hanerne?
Det er ifølge Martin Thim, fordi de på NorthSide arbejder med en trappe-model, hvor man tager ét skridt ad gangen. ”Om vi når 100 % økologisk øl på to eller fem år, det synes jeg egentlig ikke gør den store forskel. Det er mere bevægelsen derhen, der er det interessante”, forklarer han.
Og NorthSide kommer længere og længere for hvert år. For eksempel kunne de garantere minimum 90 % økologi i madboderne i 2016 i forhold til 60 % i 2015 og kun 30 % i 2014.
Siden 2013 har der været nedskrevet en bæredygtighedsstrategi år for år, så de hele tiden sørger for at lære af deres erfaringer, og i januar 2016 lavede de for første gang en offentlig bæredygtighedsrapport.
Blandt andet på baggrund af erfaringer fra NorthSide har WorldPerfect udgivet en bæredygtighedsguide til events, som de kalder ”Aarhus Sustainability Model”, og som bliver brugt på ti specifikke projekter for Aarhus Kulturhovedstad 2017. Til oktober tager Martin Thim til Bruxelles for at præsentere modellen på EU-konferencen ”Open Days for Cities and Regions”, og han regner da også med, at de skal inspirere hele verden på et tidspunkt.
Vil vise at det hænger sammen
Vi vil rigtig gerne kunne vise, at bæredygtighed og økonomi hænger sammen
Siger Anne Jensen
For eksempel er det jo sådan, at hvis man er god til at sortere affaldet, så kan man bringe udgifterne ned, fordi man ikke skal betale ligeså meget for at komme af med affaldet. Og så giver det, ifølge Anne Jensen, rigtig god mening.
Sortering og genanvendelse af affald er derfor også en af de helt store projekter på NorthSide.
Sammen med WorldPerfect og affaldsselskabet MiljøTeam indførte de i 2015 affaldssystemet ”Rebox”, med lækkert designede skraldespande til forskellige typer affald, der har stået på pladsen de sidste to år. På pladsen bliver der sorteret i 6 fraktioner. Man har ikke ment, at man kunne kontrollere mere end det på selve pladsen. Backstage i produktionsområdet sorterer man dog i hele 12 fraktioner, der også inkluderer metal, olie og træ og andre typer affald, som publikum normalt ikke er i besiddelse af.
Som et resultat af det mener de, at det i år er lykkedes at få sorteret omkring 60 % af alt affald på festivalen.
Fokusset på affaldssortering og genanvendelse har faktisk skabt en meget interessant adfærdsændring blandt de frivillige på festivalen, fortæller Martin Thim. Det er nemlig blevet rigtig populært at være frivillig på festivalens affaldsområde bag scenerne.
Derudover indførte de også sidste år en ambitiøs pantordning. Faktisk så ambitiøs, at den ikke bare indbefatter plastikkrus, dåser og kander, men også pant på ting som regnslag og cigaretpakker. Og så kan man bytte et plastikkrus fyldt med cigaretskodder til en øl.
Og det er nok forklaringen på, at tæppet af cigaretskodder og plastikaffald – man jo ellers kan forvente at støde på til sådan en festival – er erstattet af noget, der nærmere leder tankerne hen på en veltrimmet villakvartersforhave.
Men det er ikke kun på affaldsområdet, at NorthSide har sat sig for at vise, at det kan hænge sammen.
”Der, hvor vi er nået længst, det er på maddelen, hvor vi har nået at runde 90 % økologi i samtlige madboder. Og der er vi faktisk uden sidestykke den festival, der er nået længst med det”, fortæller Martin Thim. Til sammenligning havde Roskilde Festivals madboder en målsætning om 75 % økologi i madboderne i 2016.
Det har man blandt andet opnået ved at lave en økonomisk gulerod for stadepladsholderne: Jo højere procent økologi, der er i maden, desto lavere er procenten af fortjenesten, der skal betales tilbage til NorthSide. Og det er altså noget, kokke kan forstå”
Det giver mening, synes Anne Jensen. ”Det, man ellers får at vide, det er jo, at det er dyrt, hvis man skal gøre det hele økologisk. Så den prøvede vi at vende om.”
Og opbakningen til økologiprojektet blandt stadepladsholderne er tilsyneladende også steget.
Da NorthSide begyndte at arbejde med bæredygtighed i 2011, hørte Martin Thim et af de største suk, han har hørt i sit liv fra ”Burger Madsen”, der laver burgere på festivalen. For det kunne da bare ikke være mere uinteressant. Men nu sælger Burger Madsen faktisk en 100 % økologisk burger på festivalen.
Vi taler med Jakob Nusbaum fra Gourmensch, der er midt i arbejdet med at lave sprøde svær over åben ild, for at høre, hvad han egentlig mener om NorthSides bæredygtighedspolitik.
”Jeg synes, det er et fantastisk projekt, og jeg synes, det er en fed linje, de lægger”, fortæller han. ”Så det er jeg super glad for at være en del af”.
Bæredygtighed i 360 grader
Men hvad handler alt det der økologi på NorthSide om? Hvorfor egentlig økologi? Det behøver jo ikke betyde, at det er bæredygtigt.
Man har valgt at prioritere økologien højt, men NorthSide forsøger stadig at skabe bæredygtighed hele vejen rundt. Og det strækker sig langt ud over både affaldssortering og økologi.
Foto: northside.dk
Man har blandt andet prøvet at sørge for, at alle festivalens partnere selv skal købe bæredygtigt ind. Det vil for eksempel sige, at alt træ som udgangspunkt skal være FSC-godkendt. FSC er en international non-profit organisation, der vurderer bæredygtigheden af træ- og papirprodukter med henblik på miljømæssig, social, og økonomisk ansvarlighed. FSC Danmark har også været med til at bekræfte, at den nye bæredygtige emballage, der blev indført på festivalen i år, nu også var reelt bæredygtig.
Vi prøver at samarbejde med nogle, der er klogere end os
Siden 2015 har fødevareBanken desuden samlet overskudsmad ind til trængende i Aarhus. Sidste år var det hele 940 kg mad, der blev givet videre på den måde.
Som et andet initiativ har NorthSide i flere år opfordret publikum til at gå eller cykle til festivalpladsen. I 2015 lykkedes det utroligt nok at få hele 93 % til at følge den opfordring. Men det er faktisk det letteste i verden, fortæller Martin Thim. Man skal nemlig bare lade være med at lave parkeringspladser.
Men det er ikke alle udfordringer, man kan løse helt så let.
Der skal energi og kræfter til at dække de sidste procenter
Det er ikke alt, der foregår på NorthSide, der er bæredygtigt endnu. For at løse de udfordringer, der er, satser NorthSide på at skulle indlede flere nye samarbejder. ”Det er ikke gratis at udvikle de her ting”, fortæller Martin Thim, ”og vi kan ikke bære det selv”.
For eksempel skal der strøm til, når der afholdes festival i Ådalen, og det er specielt på energiområdet, at NorthSide halter. Det er primært, fordi der ikke ligger fast strøm i Ådalen, så infrastrukturen er simpelthen ikke på plads til, at man kan anvende bæredygtig energi. Derfor skal der hives generatorer ind på pladsen, så den øredøvende musik kan flyde ud fra scenerne på pladsen. Og det er jo trods alt det, festivalen handler om.
Der arbejdes hårdt på at finde løsninger på energiproblemet. I 2016 kørte festivalen for første gang et lille projekt med vindenergi. Det dækker kun ca. 7 % af det samlede energiforbrug, men det er en måde at få sat nogle initiativer i gang på.
I mellemtiden prøver man at begrænse brugen af generatorerne ved for eksempel at slukke for strømmen på festivalpladsen om natten.
NorthSide har også kigget lidt på biodiesel 2.0, som er lavet af organisk affald, og som faktisk skulle kunne sænke CO2-udledningerne med hele 90 %.
Indtil videre lyder det dog til, at problemet ikke vil blive løst lige med det samme. Men Martin Thim er alligevel fortrøstningsfuld.
Denne her produktudvikling og det med at bruge festivalen som en innovationsplatform og en platform for at lancere nye produkter, det tror jeg, der er rigtig mange virksomheder, der godt kan se det interessante i. Og hvis man kan løse energiproblematikken ved store events, så tror jeg faktisk også, at man har en temmelig nice business plan
Nu er publikum taget hjem for at samle energi til næste år, og Ådalen er genopstået som en tom græsslette, der skuer ud over Aarhus by. Men mon ikke både festivalgæsterne, NorthSide og deres partnere er gået derfra med nye erfaringer og inspiration, efter NorthSide endnu en gang har vist, hvad man faktisk kan, hvis man virkelig vil bæredygtigheden på trods af udfordringerne.
DU KAN:
- Blive frivillig på NorthSide her her
- Blive frivillig i UngEnergi, som forsøger at motivere og informere de øvrige frivillige i arbejdet med bæredygtighed på NorthSide her
- Downloade Aarhus Sustainability Model gratis, hvis du søger inspiration til, hvordan man laver bæredygtige events her
- Downloade NorthSides bæredygtighedsrapport her
FAKTA:
- NorthSide er en kommerciel musikfestival, der er ejet af Brian Nielsen og Flemming Myllerup i partnerskab med Mads Sørensen fra Beatbox Entertainment og den tyske festivalkoncern FKP Scorpio. Festivalen startede i 2010 som et endagsarrangement i Tangkrogen i Aarhus for ca. 5.000 mennesker. I 2011 flyttede NorthSide til Ådalen og udvidede til to dage, og i 2015 udvidede festivalen til de nuværende tre dage.